*Picca taken from google* |
Kesnya, tadik bw rumah Mamalieyna dan terbaca entri dilema Mamalieyna nak pilih hospital untuk bersalin.
Kenapa berbeza? Masa Mama bersalinkan Abang tahun 2008, time tuh Abah kerja kat kolej swasta kat area Nilai. Layanan time tuh, memang rasa sedih sangat. Masuk labour room yang hanya berbekalkan kipas berdiri jek. Ditambah lagik, dipisahkan dengan langsir jek diantara katil orang sebelah. So setiap kali orang seblah Mama bersalin, Mama leh dengar, intai² jugaklah. Lepas tuh kena marah ngan nurse dan dokter semata² sebab Mama tak pandai meneran. Yelah ... nih pengalaman pertama Mama, memanglah tak pandai. Dan agak kasar jugaklah dorang 'mengerjakan' Mama time tuh. Muka dorang pun macam tak reti nak senyum. Masam mencuka. Maybe time tuh bulan pose kotlah dorang letih.
Tapi lain pulak kesnya masa bersalinkan Adik pada tahun 2010. Walaupun rasa macam dah serik nak bersalin kat hospital yang sama, tapi Abah ader persepsi yang berbeza pulak. Sebabnya, elok jek lepas Mama abis pantang Abang dulu, Abah dapat keje gomen. So Abah katalah, maybe kali nih layanan dorang tak seteruk dulu sebab Abah dah keje gomen. Yaaaa .... memang betul sangkaan Abah. Layanan yang Mama dapat memang tiptop. Sampaikan waktu tuh, wad 1st class dan 2nd class dah penuh pun dorang bagitau dorang akan cuba sedaya upaya untuk tukarkan Mama ke 1st class. Bukan tuh jek, masa Mama berhempas pulas nak mengeluarkan Adik, ader pulak sorang nurse siap amik tuala basah, tolong lapkan muka Mama yang dah penuh ngan peluh. Dokter dan nurse yang sambut pun sangat² lah bersopan kata²nya. Tak putus² bagi kata semangat kat Mama. Dan yang paling Mama suka sekali, labour room tuh dah ader air cond!! Serius memang sangat terharu betul waktu tuh. Mungkinlah, dalam tempoh tak sampai 2 tahun dorang dah buat banyak perubahan kot. Agaknyalah .... Tapi sebenarnya, Mama tak rasa pun macam tuh. Mama rasa atas sebab Abah pegawai kerajaan. Sebab tuh Mama diberi layanan yang baik macam tuh.
Mungkin tak semua hospital kerajaan beri layanan yang Mama dapat. Mungkin ader sesetengah hospital berikan layanan yang sama rata atau lebih baik tanpa mengira pangkat atau darjat. Entahlah .... kalo dengar cerita dari kengkawan yang pengalaman sama cam Mama nih, rasanya cerita dorang pun lebih kurang sama jek. Apapun Mama bersyukur, hero² Mama lahir dalam keadaan yang selamat dan sihat pun dah cukup dah. Cuma rasa tak adil kalo mereka² nih terlalu memilih bulu untuk berikan perkhidmatan pada orang awam. Tak mo .. tak mo ....
5 comments:
entah ya mama. mungkin juga kot.
Dulu masa bersalinkan Aqil, di hospital Melaka, mmg layanan teruk. Masa tu suami keje swasta, anak no 2 dan 3 di Sheffield, so, lain lah,
No 4 Arif, di BP layanan mmg tip top, sbb dah under pegawai kerajaan kat husband. Tapi betul ke ya??
Huhu, tak pernah terfikir pula diorang diskriminasi mcm tu, cuma rasa masa Aqil dulu tahun 2002, Arif 2010, so mungkin dah banyak berubah lah...
tapi kalau ya, tak patut juga kan...
Harap mereka memberi layanan setara kepada semua...
saye pun same....sy & suami goverment...so far bsalin Khalish dulu layanan bagus sgt....tak macam yg orang crite...tp kwn2 yg keje swasta crite lain plak.....mungkin ade benarnye gak mcm Mama Cyda story...
aku pun tak tau pulak layanan berbeza camtu.. maklum la br 1 anak jer.. tp ms bersalinkan adam dulu layanan mmg tip top.. dr 2nd class dpt tukar 1st class lagi.. sbb dua2 peg kerajaan.. apa2 pun yg penting kt selamat kan..
kak dot!! mcm yer je kak dot. zura dulu punya takot nk berslain kt spital gomen sbb terlampau bnyk cite yg x best . tp masa zura bersalin kan arissa kat GH , elok sesangat kak.Lepas bersalin ,nurse bg air milo, dpt bilik aircond yg zura sensorang jer dlm tu. Zura carik jugak langsir / tirai yg mcm org lain cite tu tp xde pon. zura siap tnya nurse lagi.."nurse, sy bersalin dalam bilik ni ker??" then dia kata yer.Masa proses teran meneran tu pon,nurse2 tu baik sgt.xde yg mrh2..hmmm...dah pelik dah ms tu +_+
:)...saya pun pegawai kerajaan..tapi masih kurang percaya dengan layanan hopital kerajaan ..terutama di klang...:)..mungkin kepadatan pesakitnya yang membuatkan layanan tu jadi macam acuh-tak acuh...nak cepat mungkin...:)
Post a Comment