Followers

Wednesday, July 4, 2012

Wordless Wednesday #13: Malam Nisfu Syaaban


Nisfu bererti pertengahan. Nisfu Sya'ban bererti pertengahan bulan Sya'ban, iaitu 15 Sya'ban.

Nabi bersabda, "Allah swt melihat kepada hamba-hamba-Nya pada malam Nisfu Sy'aban, maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali orang yang syirik dan yang sedang bermusuhan". (HR Ibn Hibban)
 
Pada malam nisfu Sy’aban, ALLAH hanya akan mengampun dosa-dosa mereka yang benar-benar mentauhidkan-NYA dan tidak memiliki sifat tercela seperti suka bergaduh dan bermusuhan.

Kita dianjurkan agar banyak beribadah, berdoa, bertaubat dan memohon keampunan kepada Allah swt pada malam nisfu Sya'ban.

Hari nisfu Syaaban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Syaaban bermula pada 14 hb Syaaban sebaik sahaja masuk maghrib).
 
Moga ada manfaat.

2 comments:

mekchu said...

alhamdulillah... sempat baca yassin tadi.. mekchu pun nak minta maaf exp tak perasan masa dlm kereta lat perking lot hari tu :)

Cyda Acme said...

Mekchu:

Alhamdulillah .... sama2 lah bermaafan. Alahhh takde apa lah mekchu. Kita mmg tak pernah jumpe live lagik kan. Mama pun tak berapa nak cam mekchu jugak time tuh ^_^ Main agak2 jek. Sebaik betul ^_^