Followers

Friday, September 9, 2011

Mama, simpan duit raya nih. Ayie nak beli .....

Situasi 1 - Sehari sebelum raya (kat umah tokmak Batu Pahat)

Mama tengah basuh pinggan kat dapur tetiba ....

Adli: Mama .... Ayie nak beli pistol.
Mama: Haaaa?? Pistol?? Ayie ader duit ker?
Adli: Adaaaa ....
Mama: Mana duit Ayie?
Adli: Kat Abah .... (sambil terus berlalu carik Abah dia)

Kat dalam bilik kami, Mama terdengar suara dia ....

Adli: Abah .... Abah ader duit tak??
Abah: .................. (takde jawapan)
Adli: Abah .... Abah ader duit tak??
Abah: Adaaaa ... nak buat apa?
Adli: Ayie nak beli pistol ....
Abah: Ishhh ... kat sini takde kedai jual pistol.
Adli: (melalaklah sekuat hati nak beli pistol ... cian anak Mama)

Situasi 2 - Hari Raya time ....

Lepas salam² pagi raya, Adik beradik Mama mulalah start bagi² duit raya kat anak² buah memasing. Mama tengah dok posing², tetiba Abang datang kat Mama ....

Adli: Mama ... nah simpan duit raye Ayie nih. Nanti Ayie nak beli pistol.
Mama: (Aduhaiiii .... tetap jugak nak beli pistol ker?)

Start daripada tuh, tiap kali orang bagi dia 'angpow' raya, dia mesti bagi kat Mama swuh simpan then dia cakap nak beli pistol. Sampailah raye ke-3 kami dah balik Seremban, terus malam tuh jugak dia ajak kitorg pergi kedai beli pistol. Ikutkan jeklah ... beli kat kedai RM2 jek pun. Tapi takdelah pakai duit raya dia. Ingatkan lepas dapat pistol tuh habis camtuh jek. Esoknya dapat lagik duit raya, bagi kat Mama dia cakap nak beli senapang pulak. Lepas tuh dapat duit raya lagik, nak beli kereta control pulak. Pulak daaaaaahhhhhh .... dah pandai dah skang nih. Mama ngan Abah dia jugak yang pening nih ha ... huhuhuhuhuh

11 comments :

azza said...

lps nie.."mama, ayie nk beli kete honda mcm kete abah tue..bkn mainan..betul2 pnye"....hehehe

Princess Nur said...

Nakal nya adli ni hehe

mamalieyna said...

hikhik..clever boy..ada duit sndiri, lg bertmbh keinginan ek..bijak2...hee~

selamat hari raya~

MaMa CyDa said...

azza:
kot itu yg dia mintak, pinsan ler mama dia ... huhuhu

MaMa CyDa said...

Princess nur:
Nakal pun yer, pandai berkata² pun yer ...

MaMa CyDa said...

Mamalieyna:
sejak² dah pandai berfikir sendri nih, macam² lah permintaan dia. sampai tak larat dah Mama n Abah dia nak layankan ... ^_^

Maity said...

dot...aku n somi dh amik kata putus xkan bg/belikan alif pistol (yg seangkatan dgnnya)....bg aku biolah dia nk nangis ke, nk hentak3 kaki ke....aku xmo perkenalkan dia dgn permainan yg satu ni. aku harap hasrat aku n somi yg ni x kitorang langgar....
sbb ape? aku n somi aku tgk dpn mata kitrong sndr, anak3 jiran aku yg ade pistol ni siap aju kt org lain mcm gengster je....nauzubillah...

Alycia said...

haha.. pndai pulak dia mntak memacamkan.. nasib adam xtau lg hehe..

MaMa CyDa said...

maity:
takpe alif kecik lagik. sempat lagik nak didik dia dr skang ^_^

Qaseh said...

pandai la adli....

deqlis said...

wah!! jgn mintak bom udahh heheh... masih leh di lentur lagi nie...al-maklumlah budak2x, semua mende nak ..:)

selamat hari raya dari deqlis:)