Followers

Friday, October 11, 2013

Adik Aimy demam pulak dahhhh ....

Tolak tepi dulu nak buat entri bersuka-suki di GCM. Bagi laluan untuk entri anak dara Mama nih dulu yer. Baru pasan, jarang bebenor Mama update pasal anak dara nih kan? Ini tidak adil .... tidak adil ... bagimu ... ehehehehe

Alkisahnya, 2 hari lepas anak dara sorang nih kena demam pakej. Demam pakej nih siap ngan selsema dan batuk sekali yer. Adik Aimy nih jarang bebenor nak tengok dia demam. Tuh sebab kalo sekali demam, memanglah Mama rasa sedih dan risau sesgt. Walaupun adik demam biasanya akan cepat reda kalau dah masuk ubat, tapi batuk dan selsemanya akan lambat sket baik. Alhamdulillah, walaupun demam adik tetap aktif macam biasa. Main bola sepak, bergaduh dgn abg ngah, memanjat .... aktif macam biasa. Tapi air mata asik berlinang jek. Panas dalam kot. 

Pegi klinik semalam, bleh plak anak dara nih menangis beriya² masa dokter nak check. Alahai dik, dokter nak check awak jek pun. Bukannya nak buat apa. Entah kenapa lain plak perangai dia semalam. Selalu tuh elok jek dia jumpe dokter yang sama jugak. Masa time makan ubat pulak, gud girl jek dia kecuali kena makan ubat antibiotik. Mulalah muntah habis keluar isi perut dengan segala lendir kahak bagai semua. Abah kata ubat tuh sumpah tak sedap. Pahit giler!! Patutlah adik pun taknak telan.

Apa pun, keadaan hari nih Alhamdulillah nampak dia dah ok. Demam pun dah kebah, batuk selsema macam dah takde jek. Agaknya dek kerana dah abis muntah berlambak malam tadi kot. Tapi ..... hati ibu nih masih lagik berbaki risaunya. Haraplah adik dah pulih sepenuhnya. Tak suka tengok anak² sakit. Kalau bleh transfer sakit anak ke Mama nih kan, memang sanggup walaupun diri sendiri pun tak cukup kuat nak menahan sakit eheheheheh janji jangan anak² yang sakit.

Masuk opis pagi nih terpandang pulak status kat fb member opis mama pasal penyakit Pneumococal. Kalau sebelum nih abg ngah pernah kena Pneumonia masih boleh diubati tapi penyakit Pneumococal boleh sampai ke tahap meragut nyawa. Nauzubillah .... Ya Allah, selamatkanlah anak²ku dari segala penyakit yang merbahaya, yang tidak diingini di dunia ini Ya Allah. Lindungi mereka dari segala penyakit dan sihatkan tubuh badan mereka Ya Allah.

Apa yang hendak Mama kongsikan tadi nih adalah betapa pentingnya vaksin untuk anak² kita walaupun trend zaman sekarang ramai parents yang taknak berikan vaksin atas alasan kandungan dalam vaksin tersebut. Pada Mama, mana vaksin yang penting dan kandungan nya halal, memang wajarlah kita ambil. Sebagai langkah berjaga² juga. Kalau pun tetap taknak ambil juga, itu hak masing². Boleh jugak kita gantikan dengan cara tradisional contoh pemberian madu dan kurma yang sememangnya bagus untuk kita amalkan. Tapi, kalau Allah dah kata "Kun faya kun" siapalah kita untuk menidakkan ketentuan olehNya.

Al-Fatihah untuk adik Aqil Hamzah yang telah kembali ke rahmatullah dalam usia setahun 3 bulan. Punca penyakit arwah yang disahkan menghidap Pneumococal yang mana berpunca dari demam biasa dan batuk sedikit akhirnya telah meragut nyawa adik comel ini. Arwah telah 5 bulan pulang ke pangkuan Ilahi. Mama tabik pada ibu arwah yang begitu tabah menghadapi dugaan besar dari Allah. Kalau Mama lah, belum tentu boleh setabah Erina. Semoga Allah merahmati hidup kamu sekeluarga dik .... Al-Fatihah!

4 comments :

mama lieyna said...

Thanks for sharing link..dh jengok ke sana...sedih :(

Moga cpt cihat ye Aimy...

zulie ieta said...

kite pun tak paham
pd yg boikot vaksin ni...

MaMa CyDa said...

Mamalieyna:

Sedihkan ... Al-Fatihah untuk arwah ...

MaMa CyDa said...

Zulie:

Ecehhh dah bertukar dr ietams ke zulie :p

Akak paham yg dorg boikot sbb some of the ingredients dlm ubat tuh ader yg haram ... ie sel janin bayi also lemak bab 1. Tapi yang basic2 nya vaksin tuh atleast amiklah kan .... nih lgsg ader yg taknak anak dia amik vaksin tau. tahlah .... mak zaman moden skang nih memacam ... skang nih penyakit dh makin byk. yg pelik2 plak tuh. zaman dulu lainlah ....